Mennyire szükséges a program hatékonyságának mérése? Hogyan befolyásolja a kiadások és bevételek struktúrája a hatékonyságot az idő elteltével? Miből tudhatjuk, hogy a program valóban hasznos, vagy haszontalan? Ezekre, valamint hasonló kérdésekre válaszolunk az alábbi cikkünkben.
Mennyire szükséges a program hatékonyságának mérése?
A hűségprogram egy olyan eszköz, amely megkönnyíti a költség-haszon értékének megítélését. Egyrészt rendelkezésünkre áll az implementációhoz szükséges szállítmány, művelet és a termékek vásárlása. Másrészt jelen van az eladások növekedése, amelyek a következő időkben könnyedén mérhetők és összehasonlíthatók a korábbi eseményekkel.
Ez természetesen egy jelentős leegyszerűsítés, ugyanis figyelmen kívül hagyjuk a piaci környezet bizonyos tényezőit. Annak megítélésében, hogy a hűségprogram valóban hasznos-e, szükséges konkrét kérdéseket feltenni:
- Milyen lenne az eladás értéke, ha nem segítenénk a programmal? A hűségprogram független támogatást jelent az eladásokat tekintve, vagy valóban növeli az eladás értékét?
- Mit tesz a konkurencia ezzel egy időben? Befolyásolhatja a megkezdett program eredményét?
- Kerülhetünk olyan tényezők befolyása alá, amelyekre nem vagyunk hatással, ilyen például az időjárás (ez az italok értékesítése szempontjából jelentős), sportnaptár (az alkoholos italok eladásának megnövekedése)?
- Elérhetünk-e egyéb értékesítésen kívüli előnyöket a hűségprogram megvalósításával? (kínálatunkban elérhető közvetítői csatorna elérése, kapcsolatok kiépítési, az e-learning segítségével való oktatás)?
Ahogyan a példákból láthatjuk, a program megfelelő értékelése többdimenziós megközelítést igényel, és nem teljesen egyszerű. Ahhoz, hogy meg tudják ítélni, hogy a hűségprogram valóban hatékony, több tényezőt kell figyelembe venni, nem csak az eladás mértékét.
Hogyan befolyásolja a kiadások és bevételek struktúrája hatékonyságot az idő elteltével?
A program hatékonyságának elemzése során érdemes figyelmet szentelni bizonyos intervallumon belül a költség-haszon eloszlásának konkrét mértékére. Az első időszakban (rendszerint a program elszámolási időszaka) a programok jelentős része minket terhel. A megvalósítás terheli a költségvetést, ami egy egyszeri nagyobb összeg. Fontos elem az adatbázis-alkalmazás létrehozása, amely nélkül a közvetítői csatornában a hűségprogram nem valósítható meg.
A program következő éveiben érdemes számolni a fejlesztések költségeivel, de lesznek alacsonyabb kiadások. A program futama alatt nő a kapcsolat a résztvevőkkel, ami visszatükröződik az eladások eredményeiben. Ez a folyamat több hónapot is igénybe vehet. Az is előfordulhat, hogy a résztvevők száma megugrik az évek alatt.
Összegzés:
A megvalósítás költségvetése nem arányosan oszlik el, ezt elsősorban a program működésének első éve határozza meg. A programból származó bevételek az idő előrehaladtával felhalmozódnak, amennyiben a résztvevők megszokják, és részvételüket növelik.
Döntés során több tényezőt érdemes figyelembe venni, és nem csak a mindenkori számlázási időszak eredményét. A hűségprogram idővel jobb befektetés, és végeredményben kevesebbe is kerül.